E-mærket

lk12

Handler du på nettet? Hvis svaret er ja, har du sikkert spurgt dig selv: “Kan jeg stole på denne hjemmeside?” og: “Bliver jeg snydt og sender de overhovedet mit produkt?” E-mærket blev grundlagt i 2000 og har siden været med til at optimere konkurrencen på internettet, fordi det godkender og validerer de forskellige hjemmesider, der sælger tjenester og varer.

E-mærket er dog blot en dansk form for godkendelse, og man finder derfor ikke ud af, om udenlandske hjemmesider opfylder de krav, der bliver stillet til e-mærke godkendelsen. Læs med og find ud af, hvorfor e-mærket er relevant for dig, og hvilke krav, der bliver stillet dertil.

Hvordan er det nu det rigtige e-mærke ser ud?

Ved du, hvordan e-mærket ser ud? E-mærket er et karakteristisk mærke der ligner et øje, hvor pupillen er udgjort af et “e”. Mærket er hvidt og for at få det, må man gennemgå en streng procedure, der beviser at ens hjemmeside og webshop kan levere varen – så at sige.

E-mærket er med til at bekæmpe bedrageri på nettet, fordi det tidligere har været et endnu større problem end det er i dag. De danske fup-hjemmesider får sværere levevilkår, fordi vi danskere også er blevet mere bevidste om de faresignaler, der kan være, når en hjemmeside ikke er troværdig.

Et godt og naturligt købsflow

Online bedrageri har tidligere været et problem, der har været svært at bevise og svært at bekæmpe. I dag blomstrer flere og flere online sikkerhedsforanstaltninger og så længe danskerne er bevidste om, at man skal holde et skarpt øje og ikke købe det første og det bedste, kommer man en lang vej.

E-mærket er med til at sikre flere forskellige ting. Én af de vigtigste og nok mest usynlige er et godt “købsflow”. Når en hjemmeside har et godt købsflow er det fordi, det giver mening, der man som forbruger og kunde bliver bedt om.

Skal du pludselig angive dine kortoplysninger, før du når frem til kassen eller lignenden, vil man typisk studse lidt ved tanken – og det bryder et godt købsflow. Et naturligt og logisk købsflow er ofte vejen til en troværdig webshop, og derfor er det også én af de elementer, man skal holde for øje som forbruger.

3 faresignaler ved en fup-hjemmeside

Der findes nogle enkle og tydelige faresignaler ved det, der sandsynligvis er en fup-hjemmeside.

  1. Det første faresignal er, at hjemmesiden og forklaring af produkter er skrevet på et kryptisk og ofte ulæseligt dansk. Hvis hjemmesiden forestiller at være en dansk hjemmeside, men der er overraskende mange stavefejl, bør dine alarmklokker ringe. Ja, vi danskere er ikke perfekte og laver tidvist tastefejl, men en hjemmeside, hvor ordene og rækkefølgen af sætninger slår fejl, er en hjemmeside, du bør klikke væk fra.
  2. Det næste faresignal vil være, at hjemmesiden eller webshoppen ikke har en tydelig fysisk adresse, hvorfra produkterne kan sendes. Tjek webshoppens information i bunden af siden eller ring til det nummer, der står angivet og tag en snak med de folk, der styrer hjemmesiden. På denne måde får man også et bedre indtryk af, hvordan personerne bag virker.
  3. Det tredje og sidste faresignal kender du helt sikkert til. Produkter, der er for billige til, at det kan være sandt, er sandsynligvis produkter, der ikke findes. Vær kritisk og undersøg, hvad produkterne koster på lignende webshops og lad dig ikke gå naivt i fælden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *