Sov Bedre Med En Ordentlig Boxmadras

lk12

En af de ting der oftest bliver undervurderet når man skal gennemgå sin helbredstilstand er søvnen. Søvnen er nemlig en af de vigtigste faktorer når det kommer til hvordan vi går rundt og har det, men samtidig er det også noget af det vi har sværest ved at snakke om og tage seriøst.
Måske er det fordi vi har så svært ved at måle og veje søvnen – og fordi vi ikke rigtig ved hvad det egentlig er der foregår. Det er nemt at sammenligne hvor meget man kan løfte i bænkpres eller hvor hurtigt man kan løbe 5 kilometer, men søvn er noget sværere at kvantificere. “Manner, jeg sov 10 timer i går” er ikke just en sætning man hører ofte, og heller ikke noget der er særligt imponerende. Men hvordan kan man så måle søvnen?

De fleste forskere er enige om at et voksent menneske har brug for mellem 6 og 9 timers søvn, alt afhængig af hvordan man er bygget. Der er altså ret stor forskel, 9 timer er 50% mere end 6 timer (til dem der sov i matematik) og det kan derfor være rigtig svært at sige noget om hvor meget søvn jeg lige skal have. Det kommer også an på hvad der er sket i løbet af dagen, hvad man har spist og hvor meget man har at tænke på. Samtidig vågner mange af os ikke af os selv men ved et vækkeur, hvilket gør at vi tit bliver berøvet noget af det søvn vi egentlig havde brug for, og vi får ikke mulighed for at vågne når vi er ude af den dybe drømmesøvn.

God søvn og dårlig søvn

Selv når vi så sover er der forskel på søvnen. Selv om vi sover og altså derfor ikke kan registrere det selv, findes der nemlig både god søvn og dårlig søvn. I den gode søvn sover man roligt og dybt, man har masser af REM søvn (også kaldet drømmesøvn), og man kan vågne frisk og veludhvilet.
Sådan er det ikke i den dårlige søvn. Her ligger man og vender og drejer sig natten igennem, man sover godt nok, men det er den lette søvn og når man vågner om morgenen føler man sig ikke spor udhvilet.

Der er flere faktorer der afgører om man ender i den lette eller dybe søvn, om natten bliver god eller dårlig. Den første er ens almene tilstand. Er man stresset, fyldt med kaffe og junkfood, ja så sover man også dårligt. Sørger man derimod for at få daglig motion, spise sundt og rigtigt, være glad og tilfreds og undgå skærmlys en time før sengetid, ja så er chancerne for at man når den dybe søvn meget større. Det er ikke for sjov at det hedder “at sove som en baby” – de er så fredfyldte og glade, og sådan kan du også være når du sover den dybe søvn.

En anden meget vigtigt faktor er din seng. Det er vigtigt at den er af god kvalitet og passer til dig. Er sengen enten for hård eller for blød, ja så kommer du formegentlig ikke dybt ned i søvnen fordi din krop ikke kan finde ro. Har du derimod en god seng kan kroppen finde hvile, og du kan derfor sove bedre.
Hvis ikke du er sikker på hvilken type madras der passer til dig kan du altid starte med en boxmadras. Den er fin for de fleste, og kan fåes til gode priser. Om du skal have den billigste boxmadras eller en i den lidt højere prisklasse kommer både an på dit budget og din smag for design, men man kan generelt set få nogle rigtig fornuftige boxmadrasser uden at det behøver koste mange penge, specielt hvis man køber dem over internettet i stedet for at gå i en fysisk butik.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *