En pixeleret sportshistorie

lk12

Sportsvideospil er det digitale afspejling af virkelighedens sportsdiscipliner, event og bedrifter.

Men i denne verden, har du ingen begrænsninger. Her kan du gå en tur på golfbanen som Tiger Woods,
mens du overvejer dit næste slag. Eller du kan besøge den lokale skaterpark og vise dine bedste
tricks af som Tony Hawk. Der er næsten uudtømmelige muligheder.

Men for bare få årtier siden var denne pixelerede verden slet ikke hvad den er i dag.

Vi giver dig en tur gennem sportsspillenes historie – helt tilbage fra dengang, hvor en
bordtennisbold blot var en hvidt lysende firkant.

Pong (1972)

Det var uden tvivl Pong, der for alvor kickstartede industrien og entusiasmen omkring sportspil.

Den eneste måde at spille Pong på var naturligvis på en gammeldags spillemaskine. Ja, de store, tunge maskiner, som ofte ses på barer og kasinoer.

Gameplayet var så simpelt som det overhovedet kunne blive, og det mindede næsten kun om ping pong på et symbolsk niveau. Men på trods af simpliciteten var Pong unægtelig engagerende og dybt underholdende.

Taito og Sega-eraen (1973-1979)

I kølvandet på Pong, øjnede virksomheden, Taito, nye muligheder for digitale sportspil. Her introducerede de et element som gav en helt ny social dimension til sportspil: Multiplayer.

Med spil som Davis Cup (et tennisspil) og Soccer (ja, et fodboldspil) etablerede Taito sig som blandt de førende inden for denne industri. En medhopper på denne tidligt afgåede vogn var blandt andet Sega.

Atari vs. Mattel (1977-1985)

Mange – selv yngre generationer – har hørt om Atari. Virksomheden var nemlig blandt de allerførste til at udgive en ”rigtig” spillekonsoller – forstået på den måde, at man kunne tage denne maskine med hjem og spille på den.

Mattel udgav deres egen konsol i 1980, og således begyndte de to virksomheders indbyrdes konkurrence.

Da vi nåede 1985, eksisterede der et spil for nærmest enhver halv- eller helpopulær sportsgren.

Nintendo og Sega: Forbedret grafik (1988-1995)

Herefter er det, at Nintendo og Sega udfordrer hinanden med henholdsvis Super Nintendo og Sega Genesis. Vi så med 16-bit en optimering i grafikken.

Det var også her at Madden for alvor slog igennem på det kommercielle videospilsmarked. Der syntes, at været blevet bygget en bro mellem sportsentusiaster og ”videospilsnørder”. Dette ser vi selv i dag, hvor hver detalje er inkorporeret i spillene for at tilfredsstille de sportsinteresserede.

For eksempel afspejler holdenes og atleternes styrker og svagheder ofte de odds, som udstedes af sider såsom bet365, som leverer sportsnyheder og odds forslag. Dette så vi blandt andet i år, hvor Fifa 17 placerede Cristiano Ronaldo over Lionel Messi, selv inden førstnævnte blev tildelt Ballon d’Or.

Den ”gyldne era” og sportsstjernerne (1997-2004)

Med konsollerne, Nintendo 64 og Playstation, begyndte spillene både geografisk og i forhold til gameplay mere at ligne dem, vi ser i dag. Her så adskillige klassiske sportspil dagens lys: Tony Hawk’s, Tiger Woods og Major League Baseball var blot nogle af disse.

Den virkelige verdens sportsstjerner bevægede sig også mere i forgrunden. ”Navnet, Tony Hawk, blev bare synonym med et videospil i stedet for en person,” udtalte Tony Hawk sig på humoristisk vis. ”Jeg har mødt personer, som ikke engang vidste, at jeg var en rigtig person.”

Nutiden og fremtiden: Livstro grafik, Virtual Reality og Motion Control (2004 til i dag)

I dag er grafikken så livstro, at det næsten kan være svært at skelne den fra virkeligheden. Men dette er blot starten på en helt ny form indlevelse, mener mange.

For med Motion Control, som imiterer atleternes fysiske strabadser, og Virtual Reality, som i visuel forstand kan transportere dig til et hvilket som helst sportsevent, synes mulighederne i sandhed at være uudtømmelige.

Virtual Reality giver dig en 1 til 1 oplevelse af verden. Billede: Pexels (https://pixabay.com/da/skyer-kvinde-spil-pige-model-1845517/)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *